dnes je 21.11.2024

Input:

Základní (elementární) metody

1.1.2011, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 3 minuty

11.5.1
Základní (elementární) metody

Ing. Jiřina Rezková

Základní metody finanční analýzy se vyznačují tím, že pro konstrukci ukazatelů vystačí se základními matematickými postupy, kterými jsou sčítání, odčítání, násobení, dělení a procentní počet. V běžné analytické praxi jsou nejčastěji používanými metodami finanční analýzy. Při jejich aplikaci jsou zpracovávány zjištěné údaje (nejčastěji položky účetních výkazů) a z nich údaje odvozené, tj. ukazatele. Tyto metody jsou uživateli oblíbeny pro svoji jednoduchost, srozumitelnost a přístupnost.

Většina softwarových produktů, které se zabývají hodnocením podniků (samostatné systémy nebo nadstavbové moduly k větším a velkým účetním a podnikovým informačním systémům), vycházejí z elementárních metod finanční analýzy. Přestože jsou schopny předložit uživatelům velké množství především poměrových ukazatelů, problémem zůstává jejich interpretace. Interní analytici častěji využívají vlastní systémy hodnocení podniku.

Způsoby hodnocení podniku

Při hodnocení podniku na základě účetních údajů postupujeme v zásadě třemi základními způsoby:

  • účetní údaje pro potřeby analýz nijak neupravujeme, používáme je přímo. Tento postup se využívá při hodnocení vývojových trendů a při konstrukci procentních ukazatelů.

  • Účetní údaje vzájemně poměřujeme, popř. poměřujeme některé skupiny, součty nebo rozdíly těchto ukazatelů. Takto se postupuje při konstrukci nejobsáhlejší skupiny finančně analytických ukazatelů - ukazatelů poměrových.

  • V případě speciálních přístupů k finanční analýze jsou základní účetní vstupy finanční analýzy, tj. účetní výkazy, přepočítávány a upravovány v souladu s pravidly, která jsou odlišná od účetní legislativy upravující formu a obsah účetních výkazů. Takto se postupuje např. při srovnávání ekonomické výkonnosti podniků (francouzský alternativní přístup k finanční analýze, kdy jsou vytvářeny dva typy výkazu zisku a ztráty (brutto a netto tvar) a ekonomická rozvaha.

Nejčastěji používané ukazatelé

Nejčastěji používanými finančně analytickými ukazateli jsou ukazatele poměrové, které se využívají při:

  • analýze finanční pozice podniku,

  • srovnávání hodnoceného podniku s konkurenčními podniky,

  • hodnocení silných a slabých stránek podniku,

  • vytváření různých variant předpokládaného budoucího vývoje firmy.

V závislosti na tom, kterého matematického postupu analytik pro konstrukci základních ukazatelů využije, člení se tyto na:

  1. analýzu absolutních a rozdílových ukazatelů - při konstrukci těchto

Nahrávám...
Nahrávám...