11.5.1
Základní (elementární) metody
Ing. Jiřina Rezková
Základní metody finanční analýzy se vyznačují tím, že pro
konstrukci ukazatelů vystačí se základními matematickými postupy, kterými jsou
sčítání, odčítání, násobení, dělení a procentní počet. V běžné analytické praxi
jsou nejčastěji používanými metodami finanční analýzy. Při jejich aplikaci jsou
zpracovávány zjištěné údaje (nejčastěji položky účetních výkazů) a z nich údaje
odvozené, tj. ukazatele. Tyto metody jsou uživateli oblíbeny pro svoji
jednoduchost, srozumitelnost a přístupnost.
Většina softwarových produktů, které se zabývají hodnocením podniků
(samostatné systémy nebo nadstavbové moduly k větším a velkým účetním a
podnikovým informačním systémům), vycházejí z elementárních metod finanční
analýzy. Přestože jsou schopny předložit uživatelům velké množství především
poměrových ukazatelů, problémem zůstává jejich interpretace. Interní analytici
častěji využívají vlastní systémy hodnocení podniku.
NahoruZpůsoby hodnocení podniku
Při hodnocení podniku na základě účetních údajů postupujeme v zásadě
třemi základními způsoby:
-
účetní údaje pro potřeby analýz nijak neupravujeme, používáme je
přímo. Tento postup se využívá při hodnocení vývojových trendů a při konstrukci
procentních ukazatelů.
-
Účetní údaje vzájemně poměřujeme, popř. poměřujeme některé
skupiny, součty nebo rozdíly těchto ukazatelů. Takto se postupuje při
konstrukci nejobsáhlejší skupiny finančně analytických ukazatelů - ukazatelů
poměrových.
-
V případě speciálních přístupů k finanční analýze jsou základní
účetní vstupy finanční analýzy, tj. účetní výkazy, přepočítávány a upravovány v
souladu s pravidly, která jsou odlišná od účetní legislativy upravující formu a
obsah účetních výkazů. Takto se postupuje např. při srovnávání ekonomické
výkonnosti podniků (francouzský alternativní přístup k finanční analýze, kdy
jsou vytvářeny dva typy výkazu zisku a ztráty (brutto a netto tvar) a
ekonomická rozvaha.
NahoruNejčastěji používané ukazatelé
Nejčastěji používanými finančně analytickými ukazateli jsou
ukazatele poměrové, které se využívají při:
-
analýze finanční pozice podniku,
-
srovnávání hodnoceného podniku s konkurenčními podniky,
-
hodnocení silných a slabých stránek podniku,
-
vytváření různých variant předpokládaného budoucího vývoje
firmy.
V závislosti na tom, kterého matematického postupu analytik pro
konstrukci základních ukazatelů využije, člení se tyto na:
-
analýzu absolutních a rozdílových ukazatelů - při
konstrukci těchto…