Ing. Martin Děrgel
Nahoru
1. Úvod
2. Výhody a nevýhody
3. Možnosti
4. Dočasné
přidělení zaměstnance
5. Mezinárodní pronájem pracovní síly
Nahoru1. Úvod
NahoruPrávní úprava
Pronájem pracovní síly je jistým výjimečným případem práce zaměstnance
pro zaměstnavatele, proto se na tuto problematiku vztahují všechny základní
právní normy upravující vztah zaměstnanec versus zaměstnavatel, a to od Listiny
základních práv a svobod, přes zákoník práce až např. po předpisy věnované
bezpečnosti práce a ochraně pracovníků. Pro zmíněnou specifičnost je však dále
zapotřebí jistým způsobem přihlédnout i k dalším relevantním ustanovením a
názorům ministerstva, které se v těchto případech stávají navýsost aktuálními;
za všechny lze jmenovat především následující:
-
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti; zejména zprostředkování
zaměstnání agenturami práce (§§ 58 až 66) a zaměstnávání cizinců (§§ 85 až
103)
-
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, zejména agenturní
zaměstnávání [§§ 2, 3, 43a, §§ 307a až 309]
-
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále také jen "ZDP“), § 6 odst. 2 (vymezení "ekonomického
zaměstnavatele“ při mezinárodním pronájmu pracovní síly)
-
Pokyn MF D-151 k zajištění jednotného postupu při uplatňování § 6 odst. 2 zákona o daních z příjmů
-
Pokyn MF D-174 k postupu při ročním zúčtování záloh na daň z
příjmů ze závislé činnosti při mezinárodním pronájmu pracovní síly
-
Pokyn GFŘ D-6, zejména komentář k § 6 odst. 2 (cena za pronájem
pracovní síly se pro účely ZDP bere bez DPH), § 6 odst. 9 písm. f)
ZDP (osvobození příjmů zahraničních zaměstnanců za práci vykonávanou
v Česku) a § 38c odst. 2 ZDP (objasnění otázek ohledně plátce daně v případě zahraničních
zaměstnavatelů)
-
Pokyn MF D-285 k aplikaci § 6 odst. 1 a 2 ZDP a vymezení tzv.
závislé činnosti
NahoruPracovní síla
Pojem "pracovní síla“ je dostatečně znám, představíme si za ním
zpravidla člověka schopného pracovat, přičemž není podstatné, zda je k dané
práci skutečně potřeba "síly“ (fyzické nebo psychické), ani jestli při ní bude
onen člověk skutečně "pracovat“. Rozhodující je, že osoba splňuje naše
představy a vyhoví našim podmínkám, pro které danou pracovní sílu
přijímáme.
NahoruVymezení subjektů
Pronájem pracovní síly rozlišujeme v zásadě dvojí: tuzemský a mezinárodní. U první varianty jde konkrétně o dočasné
přidělení zaměstnance k výkonu práce jinému zaměstnavateli, kde se jistá
specifika týkají tzv. agenturního zaměstnávání.
Přívlastek mezinárodní naproti tomu signalizuje, že je zde zastoupen
cizí prvek. Protože se daná záležitost přímo dotýká tří subjektů: pracovníka –
pronajímatele – nájemce, je nasnadě, že alespoň jeden z nich (ale maximálně
dva) musí být odjinud než z České republiky. Variant je celá řada (přesněji
řečeno šest), abychom však v zavedeném odborném slangu právem hovořili o
mezinárodním pronájmu pracovní síly, musí se jednat vždy a pouze o následující
případ: pracovník a pronajímatel nejsou z ČR (čímž laicky suplujeme přesnější
označení, že jsou tzv. daňovými nerezidenty) a nájemce je z ČR (resp. je tzv.
daňovým rezidentem).
NahoruDaňový pohled
Jak si v dalším ukážeme, daňový pohled na uznatelnost nákladů
spojených s pronájmem pracovní síly se v podstatě neliší od pohledu na
zaměstnanecký poměr. Mnohem větší důraz však zákon (nejenom ZDP) klade na
správnost právní stránky věci, zejména pak ve vztahu k zaměstnancům a jejich
odměně a u mezinárodního pronájmu pak na správné vybrání daně u osob, které
nejsou daňovými rezidenty ČR. Proto se také budeme šířeji věnovat souvisejícím
aspektům s pronájmem.
Nahoru2. Výhody a nevýhody
NahoruPřijímání zaměstnanců
S vlastními zaměstnanci je spojeno spousta přímých i nepřímých
nákladů. Nejprve zaplatíme za inzeráty, kterými je svoláváme, pak musíme
obětovat nemalý čas na jejich výběr (zpravidla konkurz uchazečů), právní
předpisy v čele se zákoníkem práce citelně omezují naše dispozice a nutí nás k
mnoha nevýhodným přístupům (z hlediska zaměstnavatele); vše je záměrně
nastaveno ku prospěchu zaměstnance, o němž toho zatím příliš nevíme. Navíc v
některých případech (např. u čerstvých absolventů škol) nás zákon tlačí do
ještě užších mantinelů.
Ihned po přijetí musíme zaměstnance registrovat a dále se povinně a na
vlastní náklady starat o řadu "věcně jeho“ osobních záležitostí, jako např.
zdravotní pojištění, sociální zabezpečení, odvod daně ze závislé činnosti,
srážky z mezd, zasílání mzdy na jeho účet, pojištění při pracovních cestách,
roční zúčtování záloh na daň atd. Musíme zaměstnanci na požádání vystavovat
všemožná potvrzení, vedeme podrobné mzdové listy, nesmíme mu zaplatit méně, než
činí Parlamentem nastavená minimální mzda, staráme se zprostředkovaně nebo
přímo o jeho zajištění v době nemoci, jsme nuceni mu proplatit i dobu dovolené
a existuje řada dalších ustanovení v zákoníku práce a souvisejících právních
předpisech, které zaměstnavateli "komplikují život“.
NahoruPotíže při ukončení pracovního poměru
Ani propuštění zaměstnance není jednoduchou a levnou záležitostí, a to
i v případě, kdy zaměstnanec není schopen řádně plnit své úkoly vyplývající z
pracovní náplně. A pokud něco zaměstnavatel opomene a nesplní včas a řádně,
sankce úřadů postihnou především zaměstnavatele. Být zaměstnancem je tedy v
mnoha ohledech daleko lepší nežli jej mít a starat se o něj coby
zaměstnavatel.
NahoruLákavá nabídka
To vše vede k tomu, že jestliže se naskytne podnikateli možnost, že
někdo vykoná stejnou práci jako zaměstnanec zhruba za stejný peníz, ale bez
celé té byrokratické zátěže a na svou odpovědnost, podnikatel volí raději než
pracovní poměr jiné (zástupné) formy, mezi které patří i pronájem pracovní
síly.
Do hry přitom vstupuje i ručení (odpovědnost) za odvedenou práci nejen
do výše 4,5násobku platu, jak tomu může být u zaměstnance, a místo složitého
účtování se administrativa zjednoduší na jediný zápis – přijetí (resp. úhrada)
dodavatelské faktury. Navíc všichni na tom vydělají.
I na druhé straně (potenciálního zaměstnance) bude vztah výhodnější
např. v tom, že dostane relativně větší odměnu, a navíc proti tomuto svému
příjmu může daňově účinně postavit řadu výdajů, které nejsou u zaměstnaneckého
poměru možné.
NahoruPráce načerno
Z čistě ekonomického hlediska je ideálem situace, kdy pracovník není
zaměstnancem nikoho, zájemce (prakticky v pozici zaměstnavatele) mu vyplácí
dohodnutou odměnu bez jakýchkoli právních regulí a o své pojištění a daně se
stará pracovník sám. Takovýto postup bohužel u nás není legální, a tak rostoucí
právní bariéry a administrativa spojená s klasickými zaměstnanci v řadě případů
nutí k tzv. práci načerno, která je zcela mimo kontrolu úřadů. Navíc dochází k
čerpání sociálních dávek, na které by při legálním zaměstnání nebyl právní
nárok apod.
Tvrzení státních úředníků o tom, že se tím pracovníci poškozují, neboť
jim není hrazeno důchodové pojištění, se zcela míjí účinkem, protože dlouhodobá
důchodová koncepce neexistuje a sociálně štědrý stát příliš nemotivuje k
zodpovědnému přístupu občanů k zajištění jejich stáří z jejich soukromých
peněz. Naopak každý načerno pracující ihned vidí reálný přínos v podobě daleko
vyšší odměny za stejnou práci.
NahoruDruhá strana mince
Nelze ale říci, že využívání pronájmu pracovní síly (zvláště pak
mezinárodního) je vždy prvotně vedeno snahou o minimalizaci odvodových
povinností. Skutečností však je, že podobné aktivity často vedou ve svém
důsledku ke snížení státních příjmů z daní a sociálního pojištění. Toho si je
státní aparát dobře vědom, navíc MF již ze své podstaty "musí“ pokládat všechny
daňové subjekty za potenciální hříšníky náchylné k záměrnému snižování svých
daňových povinností.
Pro uklidnění však dodejme, že mezinárodní pronájem pracovní síly není
již ničím neobvyklým, a pokud dostojíme všem právním předpisům, může zcela
beztrestně přinášet řadu výhod všem zainteresovaným subjektům.
Nahoru3. Možnosti
NahoruVarianty "ne-zaměstnanců“
Pokud podnikatel nechce využít klasického zaměstnaneckého poměru, tedy
nechce mít vlastní zaměstnance, má k dispozici obecně tyto tři zástupné
alternativy:
-
podnikatel v roli zaměstnance,
-
dočasné přidělení zaměstnance,
-
mezinárodní pronájem pracovní síly.
NahoruPodnikatel v roli zaměstnance
Tato situace vede k dodávce služeb tak, jak je to v podnikatelské
praxi zcela běžné, kdy charakteristickým znakem takové činnosti je, že
dodavatel ji provádí samostatně, na vlastní odpovědnost, pracovníky, které
přímo řídí, a po dokončení ji předává odběrateli, který má povinnost (pouze)
zaplatit sjednanou částku, aniž by se musel o průběh dodání služby nějak
speciálně zajímat, např. o to, kolik pracovníků dodavatele, v jakých profesích
a kvalifikaci bylo využito.
NahoruDaňový pohled
Z pohledu daňových nákladů půjde v naprosté většině u nakoupených
subdodávek o daňově uznatelné náklady. Je však zřejmé, že v některých případech
nepůjde náklady na subdodávky služeb (kooperace) uznat přímo, ale bude nutné,
aby časově sledovaly osud vyráběného zboží či poskytovaných služeb
podnikatelem.
Společnost Alfa, s.r.o., vyrábí dětská kola. Z důvodu modernizace
technologie však přestavuje lakovnu, a proto po dobu přestavby si nechává
lakovat nová kola u společnosti Beta, s.r.o. Jedná se o klasickou subdodávku
služeb vstupujících v jisté fázi výroby do rozpracované výroby a součástí
nákladů se pro společnost Alfa, s.r.o., stanou až v momentě prodeje
výrobků.
Dále si společnost Alfa, s.r.o., nechává zpracovávat účetnictví
externě společností Gama, v.o.s. Náklady na služby za zpracování účetnictví
jsou naopak náklady přímo uznatelnými v tom daňovém období, s nímž věcně a
časově souvisí.
Na přestavbě lakovny se podílí mj. i soukromý podnikatel pan Novák.
Hodnota dodávky této služby bude coby součást tzv. technického zhodnocení v
režimu postupného daňového (i účetního) odpisování, nepůjde tedy o jednorázový
výdaj, resp. náklad.
NahoruZačal to pan Švarc
Podnikatele v roli zaměstnanců proslavil pan Švarc, který omezil
nevýhody svázané s existencí pracovně-právního vztahu a přitom zachoval výhody
závislého postavení pro naprostou většinu svých zaměstnanců, z nichž čistě
účelově učinil samostatné podnikatele. Takže jsme v jeho firmě mohli nalézt
soukromou podnikatelku/podnikatele – pokladní, sekretářku, skladníka, řidiče,
účetního, projektanta apod. Na této možnosti je nádherná jednoduchost ústřední
myšlenky, která účinně zabraňuje vysokým odvodovým povinnostem za
zaměstnance.
NahoruDaňový pohled
Dneska už je tato problematika dostatečně vyargumentována a přes
trvající neurčitost některých sporných případů stojících na pomezí legálních a
nelegálních praktik v praxi nečiní větší potíže.
K ráznému řešení ze strany státu nepochybně přispělo daňové riziko pro
státní pokladnu, které by hrozilo v případě masovějšího rozsahu
"Švarc-systému“. Není totiž žádným tajemstvím, že odvody za zaměstnance jsou
podstatně vyšší nežli u podnikajících fyzických osob.
Klíč byl nalezen v § 6 odst. 1 písm. a)
ZDP, podle něhož se za příjmy ze závislé činnosti považují mj. i
příjmy z blíže neurčeného poměru obdobného pracovně-právnímu poměru, v němž je
poplatník při výkonu práce pro plátce příjmu povinen dbát příkazů plátce. Odtud
lze pro daňové účely dohledat "závislou činnost“ i ve formálně obchodních
vztazích mezi "samostatnými podnikateli“ často z řad bývalých zaměstnanců.
Blíže viz např. Pokyn MF č. D-285.
Podnikatel XXX formálně propustil všechny své zaměstnance (resp.
jejich rozhodující část), s tím, že pokračování jejich další činnosti pro něj
vázal na podmínku, že se z nich stanou osoby samostatně výdělečně činné
(podnikatelé) ve své specializaci. Podnikatel – původní zaměstnavatel – pak
"zaměstnával“ místo zedníků, natěračů, účetních apod. stejný počet
"samostatných podnikatelů“, kteří nebyli ani samostatní, ani podnikatelé.
Důvod této změny byl zjevný a srozumitelný: citelná daňová a
administrativní úspora. Místo každoměsíční náročné agendy související s
výplatou mezd tak stačilo poukázat "podnikatelům – zaměstnancům“ smluvní odměnu
alias "hrubou mzdu“ bez jakýchkoli úprav na jejich účty. Pracovníci tak namísto
dřívějších čistých (netto) mezd obdrželi nápadně vyšší hrubé (brutto) mzdy,
bylo však již dále na nich vypořádat své povinnosti z titulu zdravotního a
sociálního pojištění, stejně jako výsledné zdanění dosažených příjmů.
Protože po této změně podnikatel XXX (dřívější zaměstnavatel)
odváděl citelně méně na zálohách na daň z příjmů ze závislé činnosti, zahájil u
něj finanční úřad daňovou kontrolu. Tato rozkryla pravou povahu věcí a doměřila
podnikateli XXX dlužné zálohy z vyplacených odměn, které rekvalifikovala pro
daňové účely na příjmy ze závislé činnosti. S tím bylo spojeno i časové penále,
resp. po 1. 1. 2007 úrok z prodlení za pozdní úhradu záloh na daň.
Podnikatel XXX se sice odvolal – neúspěšně – a dále inicioval soudní
řízení, které ovšem dalo správci daně za pravdu, mj. i s ohledem na výpovědi
"podnikatelů – zaměstnanců“, kteří shodně a po pravdě vypovídali, že náplň a
systém jejich práce se přechodem na soukromé podnikání nijak nezměnily.
NahoruDodávka pracovníků
Kvalitativně odlišná situace však nastává tehdy, jestliže tuzemský
podnik nemá v určitém okamžiku dostatečný počet pracovních sil k plnění svých
výrobních záměrů nebo zakázek, které jsou předmětem jeho činnosti. Doplnění
stavu pracovních sil by měl podnik zajistit především získáním vlastních
zaměstnanců. V praxi někdy z různých důvodů, od objektivních, po subjektivní až
spekulativní, ale naproti tomu uzavírají obchodní smlouvy s jinými subjekty, ať
již pod názvem např. smlouvy o dílo či jinak pojmenované nebo i nepojmenované
(inominátní) smlouvy, jejichž pravým cílem je získání potřebného počtu
pracovníků s potřebnou kvalifikací. Nejde tedy svoji podstatou o smlouvu o
provedení určitého díla (služby), ale o smlouvu, kterou lze charakterizovat
podle obsahu nejčastěji jako smlouvu smíšenou. Jejím faktickým obsahem je
závazek dodavatele obstarat a poskytnout pracovní sílu (ať už ze svých
vlastních zaměstnanců nebo od třetích osob).
NahoruPronajmout si zaměstnance v ČR nelze
Tuzemský odběratel si přitom sám určuje potřebný počet pracovních sil,
jejich kvalifikaci, dobu, na niž bude tyto síly potřebovat, případně jakékoliv
další relevantní podmínky. S takto získanými pracovními silami zachází v
rozhodující míře jako s ostatními svými kmenovými pracovníky, s nimiž má
uzavřen řádný pracovní poměr, tj. ukládá jim přímo nebo nepřímo (u zahraničních
zaměstnanců např. přes tlumočníka) pracovní úkoly, řídí a kontroluje jejich
činnost, tito lidé pracují na pracovištích, strojích, zařízeních, resp.
zakázkách, které patří odběrateli pracovní síly apod. rovněž jim mj. tento
odběratel poskytuje pracovní nářadí a materiál. Dodavatel, resp. pronajímatel
pracovní síly bývá často subjekt zřízený výlučně pro uvedenou závislou činnost,
který nemá vlastní předmět činnosti a vlastní zakázky na dodávky prací nebo
výrobků, které on nebo jeho (pronajímaní) pracovníci provádějí či vyrábějí u
odběratele.
Dnešní české zákony neumožňují jednoduchý pronájem vlastních nebo
cizích zaměstnanců, administrativně složitější alternativou je tzv. dočasné
přidělení zaměstnance, které je ale možné pouze u tzv. agentur práce s
povolením od MPSV. Druhou možností pak je pronájem cizích zaměstnanců od
zahraničních zaměstnavatelů, protože některé státy této možnosti nebrání.
Nahoru4. Dočasné přidělení zaměstnance
NahoruNabídka zákoníku práce
Do konce roku 2011 právní úprava neumožňovala zaměstnavateli, aby
dočasně přidělil svého zaměstnance k jinému zaměstnavateli, protože dočasné
přidělení mohly provádět pouze tzv. agentury práce, které za tímto účelem
musely získat povolení MPSV. Jelikož praxe prokázala potřebnost institutu
dočasného přidělení zejména při spolupráci zaměstnavatelů na společných
projektech, byla tato možnost zavedena novelou zákoníku práce č. 365/2011 Sb. s
účinností od 1. 1. 2012.
Dočasné přidělení nalezneme zejména v § 43a ZP. Předpokladem aplikace je dohoda
všech zúčastněných subjektů (zaměstnance, dále zaměstnavatele, který
zaměstnance dočasně přidělil, a zaměstnavatele, ke kterému byl zaměstnanec
dočasně přidělen). Podmínky přiděleného zaměstnance přitom nesmí být horší než
pracovní podmínky srovnatelných zaměstnanců uživatele.
Na rozdíl od agentury…