Všichni máme tendenci vytvářet si o druhých názory na základě
našeho omezeného pozorování. To platí i pro firmy. Jeden dva chybné kroky a
potencionální uchazeči o práci mohou začít váhat, zda nastoupit do této
společnosti je opravdu dobrý nápad.
Do Horní Lhoty se přistěhují noví obyvatelé - řekněme Novákovi.
Ostatní je pečlivě sledují a snaží se o nich udělat názor. Stačí drobné
odchýlení od místních norem a posunou se směrem k negativnímu hodnocení. Pokud
paní Nováková přijde do obchodu a pečlivě a nahlas pozdraví, aby ji nikdo
nepřeslechl a nevypadalo to, že je nevychovaná, místní si mohou říci:
Koukněte, jak se naparuje... Aby ji náhodou někdo nepřehlédl! A malér je na
světě.
Stejně tak i nová firma, která začne působit v nové lokalitě, svými
prvními kroky nejvíc ovlivní to, jak ji budou lidé vnímat.
Personální marketing je termín, s nímž se nejspíš setkají pouze
personalisté, a to hlavně ti z velkých firem. Jde o strategii prezentace
firmy jako atraktivního zaměstnavatele. K této prezentaci přispívá způsob
inzerce, požadovaná kritéria v inzerátech, známost a image firmy mezi
zákazníky, veřejně prezentovaný přístup k zaměstnancům a uchazečům a v podstatě
všechny kroky firmy, které mohou pomoci utvářet obraz firmy mezi potenciálními
kandidáty. Vhodně nastavený personální marketing nám pomůže v oslovení většího
počtu uchazečů, kteří jsou blíže naší firemní kultuře. Vytváření image naší
firmy mezi zákazníky máme pod kontrolou jen zčásti - jedna věc je to, co
říkáme, a druhá, co firma dělá. Je to, jako když vychováváme dítě vysvětlováním
a zároveň mu poskytujeme vzor svým chováním, které nemáme tak úplně pod
kontrolou.
Ať už vytvoříme špatný nebo dobrý obraz, má tendenci se
udržovat. Jen dlouhodobé a systematické působení ho může časem změnit.
Pro vytvoření dobrého obrazu je důležité respektovat několik
pravidel. V první řadě je důležité dodržovat všechna zákonná nařízení, dále
slušnost ke všem uchazečům a deklarování obecně uznávaných hodnot navenek. K
těmto bodům může přibýt také hodnota, která nějakým způsobem zapadá do firemní
strategie. Firma může např. stát o to, aby byla chápána jako solidní nebo
naopak flexibilní. Potom bude zřejmě hledat i zaměstnance, kteří tomuto obrazu
odpovídají, a tyto výrazy by se měly odrazit v inzerci.
Asi nejtěžší situaci z hlediska personálního marketingu mají
zahraniční společnosti. Jsou vlastně dvakrát cizí a mnohdy se musejí vypořádat
také s obrazem (ať reálným nebo založeným na předsudku), který…