dnes je 21.12.2024

Input:

Komunikace za časů pandemie

17.12.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

2021.25.26.07
Komunikace za časů pandemie

Mgr. Michal Knězů Mrvka

Jak ve firmě zvládnout náročnou situaci, kterou pandemie bezesporu je? Zde je několik užitečných postřehů. Mohou se hodit.

PROLOG

Celý život nás něco žene. Jednou z našich hybných sil je touha po jistotě. Má ji každý člověk, byť její míra je individuální i proměnlivá v čase. Můžeme usilovat o co nejmenší závislost na svých jistotách, stejně jako můžeme konat maximum pro své zajištění.

Covidová pandemie naše jistoty významně zasáhla. Ohrožuje nás na zdraví, bere nám předvídatelnost i té nejbližší budoucnosti. Do výsledku testu si nemůžeme nic moc plánovat, zažíváme to všichni. Omezuje nás radikálně ve vztazích, zásadním předpokladu k přežití. Libovolně se s někým stýkat není možné či je značně rizikové. A další a další ztráty jistot, jež jsou dominovým efektem vytrhávány ze svých kořenů.

První lidskou reakcí na pocit ohrožení, zvláště je-li nečekaný, je spojit se s druhými a posílit sounáležitost. Společně se bojíme méně a máme více síly. S přibývající délkou trvání našeho ohrožení narůstá nevraživost či únava. Druhý představuje riziko. Proto další a další vlny covidové pandemie nás více oslabují: na kolektivní síle, na chuti se aktivně zapojit. Na druhou stranu posilují iracionalitu. Ano, dlouhodobý pocit ohrožení vyvolává dvě přirozené a protichůdné reakce: posiluje vztek (agresi) a apatii (rezignaci). Obojí zažíváme na úrovni vztahů v rodinách, v organizacích, v České republice, ve světě. Může být firemní komunikace za časů pandemie oporou našich "jistot" a sounáležitosti?

1. AŽ 5. DĚJSTVÍ

Každá organizace má svou jedinečnou kulturu, podobně jako každá rodina, a tudíž i způsoby, jak si předává dobré zprávy i ty špatné. Zvyklosti a komunikační nástroje, jak se u nás sdělují instrukce i jak se navzájem o něčem přesvědčujeme, jsou odlišné a přece v něčem podobné. Co se osvědčilo v organizační komunikaci v covidových časech? V principu to není nic překvapivého, ale detaily dělají mistra.

Důvěra

Už Aristoteles řekl, že ten, kdo sděluje, musí u posluchačů vzbuzovat důvěru. Bez ní jsou všechny další rady promarněnou příležitostí.

V mnohých firmách si vedení získalo důvěru i tím, že otevřeně přiznalo svou zranitelnost: nevíme, bojíme se, hledáme, a proto budeme aktivní, otevření a s vámi. V jedné automobilové firmě sedí ředitel ve své kanceláři vždy s respirátorem, i když je tam sám. A ve firmě se o tom ví. V rodinné stavební firmě s několika desítkami zaměstnanců chodí majitel každý den do provozu a vysvětluje, zjišťuje nálady. Jde v dodržování opatření sám příkladem. Ví, že na rozjitřené emoce musí reagovat svou empatií a pevnými sděleními. Jen zdánlivý rozpor.

Uvědomit si a ovlivňovat kontext

Proč ve firmě děláme i opatření,

Nahrávám...
Nahrávám...