Někdy je jakákoli změna nevyhovující situace lepší než
vyčkávání a protahování neutěšeného stavu.
Karel pracuje jako HR manažer ve společnosti
Company, a. s. Při svém nástupu dostal od generálního ředitele zadání na
reorganizaci a celkovou aktivizaci personálního oddělení. Musíme prosadit
změny, které provedou k zintenzivnění a zefektivnění jejich práce, komentoval
začátek jeho působení ve firmě generální ředitel. Karel konstatoval, že se ze
všech sil přičiní, aby personální oddělení pracovalo tak, jak má, ale
zdůraznil, že oddělení bude třeba reorganizovat. Někteří lidé budou muset
odejít, jiné bude třeba přijmout. Samozřejmě, máte úplně volnou ruku, ujistil
ho ředitel.
Karel při nástupu do své funkce dělal, co mohl. Po
nějaké době ale narazil na Jarmilu, dlouholetou pracovnici personálního
úseku. Byla o něco starší než on, měla poměrně přesnou představu o tom, jaké
procesy by měly v personálním oddělení probíhat, a také svou hlavu. Po
několika střetech se dostala do role problémového zaměstnance - pracovala pouze
na písemné zadání nadřízeného, nedodávala šéfovi důležité informace. Její
nejbližší spolupracovníci trpěli atmosférou, která se prudce zhoršila. Na výtky
a korekce z Karlovy strany reagovala několikadenním zlepšením, ale po čase se
vše vrátilo do starých kolejí. Navíc byl způsob, jakým rozvracela činnost
personálního útvaru, obtížně postižitelný a převoditelný do jednoznačných
kategorií teď jsi udělala chybu, jak už to v komplexním charakteru personální
činnosti bývá.
Zkrátka a dobře, Jarmila se jako problémový
zaměstnanec ocitla na listině reálných kandidátů na propuštění. A u generálního
ředitele nastaly problémy: Ty chceš vyhodit Jarmilu? Vždyť je to náš
nejspolehlivější zaměstnanec, co bychom si bez ní počali? Ještě to uvaž, ono se
to časem zlepší. Aniž by o tom Karel s Jarmilou mluvil, opět se její chování
na nějaký čas zlepšilo. Generální ředitel si s ní zřejmě promluvil sám.
Karel teď neví, co má dělat. Je mu jasné, že jedná s
generálním ředitelem za jeho zády. Možná mu dokonce bez jeho vědomí dodává
nějaké informace o jeho činnosti. Karel nedělá sice nic špatného, ale stejně je
to nepříjemné pomyšlení. Navíc ten pocit svázaných rukou a nedodrženého slova.
Jako šéf by si rád určoval, s kým bude ve vlastním týmu pracovat, ostatně je za
výsledky svých podřízených zodpovědný. Přemýšlel i o odchodu z funkce, ale kde
vzít jistotu, že podobnou pozici získá v jiné firmě?
NahoruNáměty k zamyšlení:
-
Co byste dělali na Karlově místě Vy?
-
Co by Vám na jeho místě nejvíc chybělo, kde byste hledali zdroje
pro řešení situace?
-
Jaká změna Karlova chování by nejvíce pomohla řešení
situace?
-
Znáte situaci, kdy nemůžete přesně popsat, co je v chování
zaměstnance špatně, ale víte, že něco špatně je?
Jednou z výsad manažera je výběr jeho vlastního týmu. Často
je to tak, že se i zaměstnanec, který pod jiným šéfem odváděl odpovídající
výkon, nedokáže na nového šéfa přeladit. V takovém případě je někdy
personální změna v týmu úspěšnou cestou, jak zajistit jeho optimální činnost. V
okamžiku, kdy je…