Prolézání pavoučí sítí, noční týmový orientační závod, stavba
voru - všechny tyto aktivity mohou prozradit hodně vlastnostech kandidátů na
manažerské pozice.
Když jsem v roce 1994 začal navštěvovat ředitele firem a
vysvětlovat, jak mohou outdoorové kurzy přispět k rozvoji manažerů a pracovních
týmů, často se na mě dívali jako na blázna a argumentovali: Jak může souviset
běhání po lese a lezení po skalách s vedením lidí? I přes trpělivé
vysvětlování jsem se s pochopením setkával jen u hrstky osvícených. Pro
outdoor to tehdy byla pionýrská doba. Nicméně - jako mnohokrát v historii - čas
ukázal. A nejlepším důkazem, že skutečně běhání po lese s vedením lidí souvisí,
je fakt, že se outdoorové aktivity začaly využívat nejen pro trénink, ale i pro
hodnocení a výběr uchazečů o manažerské pozice. Pojem outdoor assessment
center se sice nesměle a místy s rozpaky, ale nakonec docela pevně zabydlel
v personalistickém slovníku.
NahoruCO TO VLASTNĚ OUTDOOR ASSESSMENT CENTER JE?
Jedná se o rozvojově-diagnostický nástroj vycházející z logického a
mnohokrát ověřeného předpokladu, že nejlépe lze předpovídat budoucí chování
člověka na základě toho, jak se projevoval ve srovnatelných situacích dříve.
Přitom slovo srovnatelné nechápejme úzce ve smyslu jevově podobné, ale v širším
pojetí - kladoucí nároky na stejné kompetence. Jednoduše řečeno outdoor
assessment center je několikahodinový až několikadenní program, při němž
účastníci řeší individuální i týmové úkoly kladoucí nároky na předem stanovené
kompetence a jsou při tom pozorováni a následně hodnoceni skupinou expertů.
Výsledky těchto pozorování jsou většinou kombinovány s výstupy standardních
psychodiagnostických nástrojů - osobnostních a výkonových testů. Specifikou
outdoor assessmentů je skutečnost, že jako modelové úkoly slouží speciální
cvičení a aktivity v přírodě.
NahoruJAKÉ KOMPETENCE HODNOTÍME?
Při přípravě assessment centra musíme vždy vyjít z klíčových
kompetencí, které od daného pracovníka vyžadujeme, a tudíž chceme hodnotit. U
každé pozice můžeme stanovit jednak potřebnou úroveň profesně odborných
vědomostí a dovedností, jednak řadu interpersonálních a manažerských
kompetencí. Pro prověření prvně jmenovaných kvalit patrně zvolíme test nebo
zkušební rozhovor. Oba přístupy si každý pamatuje ze střední či vysoké školy. A
pro vědomostní prověrku je jejich užití zcela na místě. Těžší to ale bývá s
hodnocením interpersonálních a manažerských kvalit. Pro příklad si uveďme
několik z nich: nasazení a angažovanost, komunikační dovednosti, empatie,
schopnost získání respektu ve skupině, resp. schopnost vést druhé, analytické
myšlení, tvořivé myšlení, důkladnost při řešení úkolu, otevřenost novým
přístupům a schopnost učit se, odolnost vůči stresu, rozhodnost, ochotu
přijímat odpovědnost a schopnost konstruktivně řešit konflikty. A právě v této
oblasti je outdoor assessment center ideálním pomocníkem.
Otevřenost novým aktivitám, ochota přijímat rizikové situace a
schopnost poprat se s obtížemi mohou být například testovány při slaňování či
lezení na skalách (pustí se vůbec uchazeč do toho, překoná pochopitelné obavy z
neznámého a zdánlivě riskantního, zkoncentruje pozornost a zabojuje na skále
ve chvíli, když už mu docházejí síly?). Schopnost analytického a kreativního
myšlení prověří řešitelské týmové úkoly, při nichž se projeví i sociální
kompetence, jako je cit pro ostatní členy týmu a schopnost efektivně se s nimi
domlouvat. Přirozenou tendenci vést druhé a úroveň zvládnutí této klíčové
manažerské kompetence může odhalit aktivní účast v náročné terénní strategické
hře. Jak je kandidát schopen odolávat stresu, lze zase pozorovat v situacích
pod časovým tlakem, s vysokou mírou nejistoty nebo v nastupujícím
konfliktu.
Celkový počet sledovaných kompetencí v průběhu AC nesmí být příliš
vysoký, aby se pozornost hodnotitelů netříštila. Osobně doporučuji posuzovat
maximálně šest v ytypovaných parametrů. Důležité je i zvolit jednoznačnou
škálu, na které všichni hodnotitelé úroveň každé kompetence kvantifikují. V
osobním hodnocení pak obvykle bývá zobrazen graf vyjadřující úroveň sledovaných
kompetencí (viz obr. 1) a slovní popis celkového projevu kandidáta v průběhu
AC.
Profil projevených vlastností a
schopností
NahoruKDO HODNOTÍ A KDO ROZHODUJE?
Ideální hodnotitelský tým je složen dílem z pracovníků poradenské
firmy - personalistů, psychologů, pedagogů, dílem ze zástupců zadavatelské
organizace, a to jak personalistů, tak liniových manažerů. Všichni by měli
projít zaškolením, při kterém se naučí co a jak hodnotit. Tato příprava je ale
velmi náročná na čas všech zúčastněných, což v praxi často vede k tomu, že
minimálně linioví manažeři a nezřídka i personalisté zadavatele v hodnotících
týmech chybí.
Pokud jde o velikost hodnotitelského týmu, doporučuje se poměr
hodnotitelů a účastníků 1 : 2 (jeden hodnotitel může současně sledovat
maximálně 6 osob, každý účastník by měl být v ideálním případě sledován vždy
třemi hodnotiteli). Celkový počet účastníků AC by neměl překročit 12. Z
uvedených čísel je patrné, jak je realizace assessment centra personálně
náročná. A to si v případě outdoorových AC přidejme ještě tým instruktorů,
který zajišťuje přípravu speciálních překážek a terénních her.
Výstupem práce hodnotitelského týmu je popisné hodnocení
účastníků. Pokud slouží assessment k zásadním personálním rozhodnutím, je
tato odpovědnost vždy výlučně na pracovnících…