Ing. Vlasta Martišková
Dotací rozumíme jako nenávratnou formu finanční podporu určité činnosti, programu nebo projektu, která je poskytována za přesně specifikovaných podmínek na přesně určený účel. Převážná část dotací plyne ze státního, krajského a obecního rozpočtu, z rozpočtu státních fondů, evropských fondů či ostatních zdrojů (např. z fondů jiných států). Dotace může mít i podobu dočasného financování, pokud jsou programy, činnosti nebo projekty financovány formou půjčky z veřejných prostředků. Základní povinností příjemce dotace je finanční vypořádání prostředků s poskytovatelem dotace. Příjemce dotace musí po skončení termínu pro čerpání prostředků sestavit přehled o čerpání dotace či grantu, který předává následně poskytovateli. Čerpání dotace podléhá poté přísné kontrole, přičemž postup, právní rámec a provádění kontroly při čerpání veřejných prostředků závisí na zdroji finančních prostředků.
Poskytování a zúčtování dotací je upraveno zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a dále zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Na tento zákon navazují další právní předpisy upravující konkrétní tituly pro čerpání dotací.
Pojem dotace
Dotace jsou jedním z výdajů státního rozpočtu či rozpočtu obce. Jedná se o peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu, které jsou poskytnuty právnickým nebo fyzickým osobám. Příjemce dotace není povinen poskytovateli dát jakoukoliv protihodnotu, nevzniká mu žádný závazek vůči rozpočtu. Jedná se tedy o bezúplatná plnění přímo nebo zprostředkovaně poskytnutá podle zvláštních právních předpisů ze státního rozpočtu, státních finančních aktiv, Národního fondu, ze státních fondů, z rozpočtů územních samosprávných celků na stanovený účel. Za dotaci se rovněž považují bezúplatná plnění poskytnutá účetním jednotkám na stanovený účel ze zahraniční z prostředků Evropského společenství nebo z veřejných rozpočtů cizího státu a granty poskytnuté podle zvláštního právního předpisu. Dotací se rovněž rozumí prominutí části poplatků, pokud to právní předpis umožňuje a příslušný orgán stanoví prominutou část poplatku za dotaci.
S ohledem na účelovost a přísnou zúčtovatelnost poskytnutých dotací jsou prováděny kontroly jejich čerpání ze strany poskytovatelů. Nejsou-li dotace čerpány na stanovený účel či ve stanoveném období, posuzují se jako neoprávněně použité nebo zadržené rozpočtové prostředky. Správu neoprávněně použitých nebo zadržených rozpočtových prostředků provádí finanční úřady. Příjemce dotace neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků je povinen rozpočtové prostředky vrátit ve stejné výši a dále je povinen zaplatit penále ve výši 1 promile denně z těchto prostředků, nejvýše však do výše této částky.
NahoruČlenění dotací
Dotace členíme na tři základní skupiny:
-
obecné – jsou poskytovány na různé činnosti podle uvážení poskytovatele, tyto dále členíme na paušální (ve stanovené výši bez bližšího účelového určení) a závislé na výkonu (např. výdělečná činnost divadla, které je příspěvkovou organizací),
-
účelové – jsou poskytovány na konkrétní vymezený účel, a to bez spoluúčasti nebo se spoluúčastí, které jsou určeny na konkrétní akci v návaznosti na podmínky vymezené zásadami poskytovatele, jedná se např. o opatření proti šíření koronaviru – programy COVID, Antivirus nebo Pětadvacítka a další.
-
neúčelové dotace – nemají konkrétně vymezené podmínky, poskytovatel však může stanovit, zda jsou určeny na běžné financování nebo na financování kapitálových potřeb.
Dotace můžeme členit podle dalších kritérií:
Podle poskytovatele
-
dotace ze státního rozpočtu
-
dotace ze státních mimorozpočtových fondů
-
dotace z prostředků Evropské unie
-
dotace od dalších subjektů (např. Norské fondy)
Podle vybraných kritérií:
-
poskytovatel podmíní poskytnutí dotace různými kritérii, kterými může být např. přidělení dotace na určitou činnost (vývoj nové technologie). Dalšími kritérii může být počet obyvatel, míra nezaměstnanosti v regionu, poloha obce apod.
Pro účetní a daňové účely:
-
investiční – z hlediska ocenění se hodnota dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a technického zhodnocení sníží o dotaci poskytnutou na pořízení majetku a o dotaci na úhradu úroků zahrnovaných do ocenění majetku,
-
provozní – určené ke krytí provozních nákladů,
-
finanční – na úhradu úroků nezahrnovaných do ocenění dlouhodobého majetku.
Dotace z pohledu zákona o daních z příjmů
Dotace jsou v řadě případů osvobozeny od daní, u neziskových organizací nejsou za určitých podmínek předmětem daně. Daňový subjekt by neměl opomenout skutečnost, že pokud jsou dotace osvobozeny nebo nejsou předmětem daně, nemůže v souvislosti s dotací uplatnit související výdaje (náklady) v souladu s § 25 odst. 1 písm. i) ZDP.
NahoruOsvobození dotací u fyzických osob
Osvobození u fyzických osob…