dnes je 30.10.2024

Input:

č. 2140/2010 Sb. NSS, Opatření obecné povahy: usnesení zastupitelstva o členění území obce na volební obvody

č. 2140/2010 Sb. NSS
Opatření obecné povahy: usnesení zastupitelstva o členění území obce na volební obvody
Volby do zastupitelstev obcí: atributy volebního systému; rovnost volebního práva
k § 2, § 27 a § 45 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
k § 101a soudního řádu správního ve znění zákona č. 127/2005 Sb.
k čl. 102 odst. 1 Ústavy ČR
k čl. 21 odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod (v textu jen „Listina“)
I. Usnesení zastupitelstva obce podle § 27 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, kterým se stanoví členění území obce na více volebních obvodů, je opatřením obecné povahy.
II. Ústavní pořádek nestanoví poměrnost volebního systému jako jeden z parametrů pro volby do zastupitelstev obcí (čl. 102 odst. 1 Ústavy, čl. 21 odst. 3 Listiny základních práv a svobod). Charakter volebního systému pro volby do zastupitelstev obcí je vymezen v § 2 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, podle něhož se volby konají na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním podle zásad poměrného zastoupení, ve spojení zejména s § 45 téhož zákona, v němž je stanovena 5% uzavírací klauzule a tzv. ďHondtova metoda přepočtu hlasů voličů na mandáty, a § 27 téhož zákona, vymezujícím podmínky pro vytvoření více volebních obvodů na území obce, a to teprve všemi uvedenými prvky v jejich vzájemné souvislosti.
III. Při vytváření volebních obvodů (§ 27 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí) je zastupitelstvo obce povinno dbát na zachování rovnosti volebního práva ve smyslu čl. 102 odst. 1 Ústavy a čl. 21 odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod, a to dosažením co možná nejmenších rozdílů v poměru mezi počtem voličů a počtem volených členů zastupitelstva v jednotlivých volebních obvodech. Přitom je třeba vycházet z údajů o počtu voličů, nikoliv jen počtu obyvatel v jednotlivých volebních obvodech.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 8. 2010, čj. 4 Ao 4/2010-195)
Prejudikatura: č. 740/2006 Sb. NSS, č. 968/2006 Sb. NSS, č. 1462/2008 Sb. NSS a č. 1794/2009 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č. 214/1994 Sb., č. 64/2001 Sb., č. 98/2004 Sb., č. 242/2010 Sb., č. 198/2008 Sb. ÚS (sp. zn. Pl. ÚS 14/07) a usnesení Ústavního soudu č. 74/1998 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 360/98).
Věc: a) Strana zelených, b) SNK Evropští demokraté, c) Česká strana sociálně demokratická, d) Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová, e) Věci veřejné, f) Antonín K., g) Václav N. a h) Nikola H. proti Hlavnímu městu Praha o návrhu na zrušení části opatření obecné povahy.

Navrhovatelé se domáhali zrušení opatření obecné povahy - bodu 1.2 usnesení Zastupitelstva hl. m. Prahy ze dne 17. 6. 2010, č. 39/17, kterým bylo stanoveno členění území hl. m. Prahy na volební obvody a počet členů Zastupitelstva hl. m. Prahy, volených v jednotlivých volebních obvodech, pro volby do Zastupitelstva hl. m. Prahy, konané v říjnu 2010 (dále též „napadený bod usnesení“).
Napadeným bodem usnesení zastupitelstvo rozdělilo území hl. m. Prahy na 7 volebních obvodů, označených římskými číslicemi I. až VII.,
Nahrávám...
Nahrávám...